Malarstwo emocjonalne

Pracownia malarstwa emocjonalnego

...wszystkie dzieci są artystami, sztuką jest pozostać artystą kiedy się dorośnie...

Pablo Picasso

Innowacyjne zajęcia w Pracowni ME to zabawa i terapia dla wszystkich

Innowacyjne zajęcia w Pracowni ME to zabawa i terapia dla wszystkich uczestników spotkania, to malowanie na dużych powierzchniach, farbę nakładamy za pomocą rąk, pędzli, wałków i szpachli. W pracowni obowiązuje strój roboczy i przekonanie, że to co robimy ma sens. Malujemy emulsją akrylową, na płytach MDF, wszystkie prace są w rozmiarach ok. 100x 130cm. Nasze malowanie często zaczyna się od wylania farby, wspólnie zastanawiamy się co z tym zrobić?, dzieci „ przemieszczają” mokrą plamę barwną po całej powierzchni wałkując, rozcierając, przykładając różne przedmioty tworzą ciekawe faktury, działamy zupełnie spontanicznie np. malując farbą pasek pociętej wykładziny, przyciskamy, odbijamy ją na płycie, wałkujemy, efekt jest natychmiastowy - niepowtarzalna faktura kory drzewa. W znacznej większości obrazy powstałe w Pracowni ME to wiernie przeniesione rysunki uczniów z kartki papieru.

Malowanie daje dzieciom przyjemność przetwarzania, badania możliwości, wyliczania kombinacji, obserwacji momentu gdy jedna warstwa przykrywa wcześniejszą, dając nową wartość, tworząc fakturę obraz nabiera siły i wyrazu. Malując nie wiemy do końca czy coś z tego wyjdzie, nie jesteśmy artystami, ale twórcza postawa, którą prezentuje prawie każde dziecko pozwala tkwić w tym co robimy i czerpać z tego satysfakcję. Dziecko w swym malowaniu czy rysowaniu nie nastawia się z góry na to co ma być, co musi być, co było zawsze. Wykonywane prace stanowią dla niego pozytywne wzmocnienie, źródło natychmiastowej i bezpośredniej przyjemności, ponadto praca w zespole, wspólne rozwiązywanie zadań, wymiana myśli tworzą korzystną atmosferę dla rozwoju twórczości plastycznej. Zdobyte wrażenia, przeżyte emocje znacząco wpływają na rozwój intelektualny i kulturalny, ułatwiają relacje międzyludzkie, komunikowanie się, rozwijanie uczuciowości. Aby osiągnąć spodziewany cel i efekt, w trakcie pracy należy pamiętać, że proponowane działania plastyczne mogą w znacznym stopniu przyczynić się do wszechstronnego rozwoju dziecka o obniżonej sprawności umysłowej, ale przede wszystkim sprawić mu dużo przyjemności i dostarczyć wielu radosnych przeżyć.

Przywykliśmy myśleć, że twórczość, to przywilej ludzi utalentowanych. Przy takim podejściu twórczość staje się wyłącznie przywilejem utalentowanych profesjonalistów. Warto zauważyć różnicę pomiędzy twórczością wynikającą ze specjalnego talentu, a twórczością wyrastającą z osobowości, twórczej samorealizacji. Podczas trwania zajęć uczniowie bardzo często zaskakiwali mnie swoim zaangażowaniem, proponowali bardzo ciekawe rozwiązania plastyczne.

Dzięki innowacyjnym zajęciom osiągnęliśmy liczne sukcesy, reprezentując szkołę w konkursach plastycznych na szczeblu powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Efekty pracy naszych uczniów to zdobyte liczne dyplomy, wyróżnienia i nagrody na konkursach plastycznych, przeglądach twórczości artystycznej, organizowanych przez różne struktury samorządowe, placówki, instytucje. Mierzyliśmy swoje siły w konkursach przeznaczonych dla szerokiego grona odbiorców. Organizowaliśmy liczne wystawy promujące sztukę naszych dzieci, nie tylko na terenie miasta, mieliśmy możliwość zaprezentowania swoich prac na wielu ogólnopolskich wystawach.

W pracowni przeprowadzane były liczne zajęcia w formie warsztatów dla zaproszonych gości, tak dla dzieci jak i dorosłych np. warsztaty plastyczne ,,Moje schody do nieba” dla osób niesłyszących.

Zdobyte wrażenia, przeżyte emocje znacząco wpływają na rozwój intelektualny i kulturalny, ułatwiają relacje międzyludzkie, komunikowanie się, rozwijanie uczuciowości. Podczas trwania zajęć w Pracowni Malarstwa Emocjonalnego wszyscy uczestnicy na tyle związali się z nową formułą lekcji, iż idea Malarstwa Emocjonalnego na stałe wpisała się w szkolną codzienność. Programowe założenie, że każdy może być artystą nie dotyczy wszystkich w jednakowym stopniu, ale się sprawdza.

Marzena Zając